4. januar 2012 skal Alexander og Åsa reise jorden rundt. Denne reisebloggen vil inneholde innlegg fra planleggingsfasen samt innlegg og bilder fra reisen.

lørdag 21. januar 2012

"Happy Days" på safari :)

Etter mange dager uten blogging har vi nå brukbart internett, og vil nå forsøke og meddele noe av de vi har opplevd den siste tiden. Vi har nå fullført vår 9 dagers safari (samt to dager i Livingstone) som ble booket hos G-Adventures for nesten et år siden.

Dag en ankom vi Airport Game Lodge i Johannesburg og møtte våre nye medreisende. Gruppen vi reiste med telte 23 stk, inkludert sjåfør og guide. Her var det folk fra hele verden og et vidt spenn av ulike yrker og aldre. En lege fra LA, tv-produsenter fra New York, arkitekt fra Tyskland, bilmekaniker fra Australia og en sykepleier som jobbet i Saudi Arabia for å nevne noen. Vi fikk også se fremkomstmiddelet våres som var en lastebil/buss.

Airport Game Lodge

Lastebilen vår

Dag to reiste vi nordøst og ankom en campingplass midt i legendariske Kruger nasjonalpark. På veien såg vi neshorn, elefanter, en krokodille, en giraff og en million impalaer. Omtrent... Vi fikk virkelig oppleve at vi befant oss i villmarken da vi skulle lalle oss og Åsa (stakkars) fant en slange i treet rett over teltet vårt!

Våre førsteklasses telt ;)
Dag tre kjørte vi rundt i Krugerparken med safaribiler. Mange dyr og rare fugler ble sett og selvsagt fotografert. Til slutt endte vi opp på en koselig campingplass hvor vi til vår store overraskelse ble innkvartert i små hytter. Dette ble særdeles godt mottatt av Åsa, som fortsatt var ganske skrekkslagen etter at slangen prøvde å spise henne opp kvelden før. Hytten var dessverre heller ikke fri for krypdyr. En rød frosk måtte spyles ned i do og en salamander ble vår ubudne romkamerat. Om kvelden ble vi underholdt av de innfødte, og Åsa danset med dem.

Noen dyr og fugler :)
Dag fire kjørte vi til Polokwane hvor vårt kjære telt igjen ventet på oss. Her ble det disket opp med tradisjonell Afrikansk grillmat, og Alexander deltok på kveldsvandring i en liten nasjonalpark.

Dag fem kjørte vi over grensen til Botswana og ankom Palapye. Ikke stort hendte her...

Dag seks kjørte vi til en campingplass som hette Elephant Sands midt i ødemarken. Her var det et vannhull hvor ville dyr kom og drakk etter solnedgang. En liten gjeng, inkludert oss, satt oppe til midnatt og elefanter kom så nær som 10 meter. Utrolig spennende og helt klart turens høydepunkt så langt!!!

Alexander nyter utsikten
Dag syv kjørte vi til Kasane ved Chobe river. Her deltok vi på et safaricruise hvor vi såg elefanter og flodhester på svært nær hold.
På båt-safari :)

Flodhester ved Chobe River, Botswana

Dag åtte krysset vi grensen til Zambia og ankom Livingstone. Her gikk vi en tur rundt i byen, og vi har aldri før følt oss så hvite... Om kvelden hadde vi en avskjedsfest, ettersom en del av gruppen reiste dagen etter.
Gjengen vår :)

Dag ni var dagen Alexander hadde ventet omtrent ett år på; vi skulle endelig rafte i den beryktede Zambezi river. Dette var noe ganske annet en å rafte i Norge... (Henviser her til bildene nedenfor) Vi raftet sammen med et britisk par som vi hadde reist med siden Johannesburg.

Åsa (i midten) klamrer seg fast for harde livet

Den andre dagen i Livingstone ble brukt til å se mektige Victoria Falls. Dette ble en svært våt, men imponerende opplevelse =) Vi tok også farvel med de resterende medreisende som skulle videre til Nairobi.
Utrolige Victoria Falls :)

Alt i alt har vi hatt det helt fantastisk! Vi har sett mange dyr, nydelig natur og møtt utrolig kjekke mennesker fra hele verden.

I skrivende stund befinner vi oss tilbake i Johannesburg, og i morgen går turen til India. Vi er spente og muligens en smule bekymret ;)

1. Jippi, endelig nett!!! Kjekt å sjå litt kossen dåke har hatt d på tur:) legg gjerne ut bilde av dåke sjøl og;) her i garden e d ski for alle penga. Eg, Andrea og linnea va på liten tur mot olalia i går. Linnea e jo super flink! I dag hive mamma og pappa, pluss svie da i nymontert pulk, med seg på tur samme plass. Satse på å komma oss endå lenger i dag. Meldt fint i dag, og i skrivende stund e d minus 5 grader (litt tidlig oppe...). Spente å høres om India nå, så hold oss oppdatert:) klem fra Iselin og linnea!

2. Så kjekt å hørra koss dåken har hatt det!!! Såg jo heilt fantastisk ut :-D Til informasjon er det Avienda som skal i pulk ;-) Eg sitte hima med studier og er bare LITT misunnelige på dei som ska ut på ski... Håpa det går bra med dåken i India, og vil gjerne hørra koss det går der og :-) Skriv mens dåken har nett! Eg har forresten fått meg blogg og :-) Gå inn på http://vibekeopheim.wordpress.com/ så kan dåken sjå ka me holde på med :-) Stor klem fra meg og lykke til videre i India

3. Åh! Fantastisk :) Detta såg jo berre heilt supert ut! God tur videre:) Glede meg til å hørra meir frå dåken! Klem <3

4. kuuuult rafting bilde :)
    - litt heftigere enn sjoa!!
    Silje

5. Kjempe kjekt å følga med på reisen dåkas! Turen fram te nå ser jo berre fantastisk ut! Må kosa dåke masse vidare, glede meg te fortsettelsen:D PS: den raftingo va heftig!