4. januar 2012 skal Alexander og Åsa reise jorden rundt. Denne reisebloggen vil inneholde innlegg fra planleggingsfasen samt innlegg og bilder fra reisen.

onsdag 4. april 2012

Fraser Island og surfing på høyt nivå!

Hei igjen folkens! Her kommer enda et innlegg fra campingturistene.

Vi ankom Hervey Bay etter mange timer på veien og uendelige mange aprilsnarrer søndag første april. I Hervey Bay sjekket vi inn på en koselig liten campingplass nede ved stranden, hvor vi fikk overnatte i hagen til det gamle ekteparet som drev den. Digresjon: Australiere er utrolig hyggelige mennesker! I Hervey Bay var det ikke mye å se, men vi fikk booket en dagstur til Fraser Island neste dag.

Jucy!
Camping i hagen :)
Vi ble plukket opp tidlig om morgenen dagen etter, superklare for å oppleve Fraser Island. Spente hoppet vi i bilen og tenkte dette burde bli verdt de mange pengene vi betalte for turen. I bilen sammen med oss var det to skotter, en kanadier, en brite, en aboriginer og en australsk guide som fortalte utrolig grove vitser :) Fraser Island er verdens største sandøy, og på denne øy vokser det regnskog. Vi kjørte rundt på øyas mange sandveier og fikk oppleve nydelig natur, krystallklare innsjøer, dingoer og rallykjøring på vei tilbake til ferja som nesten kjørte fra oss :) Turen var dyr, men definitivt vert hver krone.

Lake Mackenzie

Aboriginer
Dingo!

Båtvrak

75 Mile Highway

Utsikt fra Indian Head

Tarzan!
Etter to overnattinger i Hervey Bay kjørte vi nordover og ankom byene Agnes Water og 1770 (to nabobygder som ligger rett ved siden av hverandre). På en internettkafé traff vi tilfeldigvis på Marius og Kine, et koselig norsk par som vi hadde møtt tidligere i Alexandra Headland. Dette førte til grilling og kos like ved stranden til langt etter sengetid :) Marius hadde tidligere tatt et tre timers surfekurs og vi avtalte at dagen etter skulle han spre sin visdom til oss. Vi våknet opp til nok en nydelig dag dagen etter, og hastet ned til den lokale surfesjappa for å leie et surfebrett. Deretter bar det rett ut i bølgene for å lære å surfe. Vi var sånn passe flinke, men hadde det veldig moro :)

The blind leading the blind :)

Marius til høyre, og en litt mer
forkavet Alexander til venstre

Surfebabe...?

Kjærestepar i sekk: Marius og Kine ;)
Planen videre er å reise til Airlie Beach i morgen. Her må vi bestemme om vi vil reise ut til Whit Sunday Islands, før vi reiser videre nordover med kurs for Cairns! Forøvrig hører vi skumle nyheter om sykloner som nærmer seg Fiji. Håper disse fyker forbi i en fei og etterlater et nydelig vær som vi kan nyte om to ukers tid :)

PS Iselin: start å pakk! Sør-Amerika nærmer seg :)