4. januar 2012 skal Alexander og Åsa reise jorden rundt. Denne reisebloggen vil inneholde innlegg fra planleggingsfasen samt innlegg og bilder fra reisen.

mandag 2. april 2012

Life Down Under

G'day mates!!

Her kommer en sjelden oppdatering fra de omstreifende vestlendingene dere kjenner, savner og elsker :) For tiden er vi to skitne campingturister (ikledd grilldress) som farter rundt uten mål og mening langs Australias laaaange østkyst. Dette har skjedd den siste tiden :)

Vi ankom Australia 20. mars og etter litt «Grensevakten Australia» action slapp vi inn i kenguruens land. Alexander ligner tydeligvis ikke seg selv på passbildet lenger og en gammel dame måtte ta en nærmere kikk. Det gikk heldigvis bra. Vel fremme var vi klare til å utforske den glamorøse byen Sydney. Sydney er hjembyen til det kjente operahuset og Harbour Bridge. Åsa var selvsagt klar med kamera og fikk knipset et mangfold bilder av begge attraksjonene. Ettersom Australia er nesten like dyrt som Norge overnattet vi på sovesal og transportmiddelet vi hadde rå til var våre egne ben. Derfor ble det igjen mye vandring, noe som passer bra i de flotte gatene og parkene i og rundt Sydney sentrum. Sydney er absolutt en vakker by, og trass sitt glamorøse rykte er menneskene her svært hyggelige. Etter åtte uker i Asia er det deilig å endelig være en plass som minner svært mye om vårt kjære hjemland.

Åsa på utkikk etter severdigheter

Sydney

Operahuset og Harbour Bridge og båt :)

Nye venner :)

Fredag 23. mars var dagen vi lenge hadde gledet oss til, men den siste tiden hadde fryktet. Fredag 23. mars var nemlig dagen da vi skulle hente en campervan som skulle være vår de neste 23 dagene. Australiere kjører som kjent på feil side av veien, og tanken på å dele vei med disse gærningene skremte oss litt. Etter en halvtime med hyling, roping og kjefting klarte Alexander å roe nervene og det viste seg at det egentlig ikke er så vanskelig å kjøre på feil side av veien :) Første stopp var selvsagt Palm Beach, like nord for Sydney, hvor tv-serien «Home and Away» spilles inn. Vi ble definitivt starstrucked. Kanskje litt overraskende ettersom vi ikke så noen kjendiser... Videre nordover har mye av tiden blitt brukt til leting etter kenguruer og koalabjørner. Den tredje dagen hadde vi hellet med oss og vi støtte på to små kenguruer langs veien. Ville koalabjørner har vi dessverre enda ikke sett. Første måltid vi tilberedte i kjøkkenavdelingen var selvsagt kenguruburger noe som smakte helt ok.

Hjeeeeelp!

Palm Beach aka Summer Bay =D

The Surf Club

Handletur
Matlaging

Uventet ferjetur på en veldig øde vei

Australias østligste punkt

Byron Bay fyrtårn

Alex i Byron Bay

Jucy!

Surfers Paradise
Etter noen dager ankom vi Brisbane hvor vi benyttet sjansen til å gå i tivoliet Dreamworld. Dette var et høydepunkt med mange heftige karuseller og attraksjoner. Dessuten hadde vi parken nesten helt for oss selv. Vi kjørte karuseller hele dagen, helt til Åsa ble kvalm og Alexander måtte kjøre henne hjem igjen. Andre steder vi har besøkt på veien nordover er Coffs Harbour, Byron Bay, hippiebyen Nimbin, Surfers Paradise, Alexandra Headland og nå befinner vi oss i Mundubbera like utenfor Eidsvold. Planen var egentlig å overnatte i Eidsvold, men her fantes ingen minibank så vi måtte velge nabobygden Mundubbera. Neste stopp er Harvey Bay hvor vi må vurdere om budsjettet vårt tåler en tur til Fraser Island.

Dreamworld!!!

Klappe klappe

Koala!

Åndssvak kenguru

Tigershow

Fortsatt tigershow

Stoppet på Ikea på veg tilbake
til Brisbane. NAM!

Brisbane

Alexander Helland...?

Tok en snartur innom Eidsvold

Campervanen vår :)

Forøvrig har vi fått en ny hobby, nemlig å ta bilder av forstørret frukt. Her er noen eksempler:
(De neste fire bildene dedikeres til vår venn Live, som elsker store ting)

The Big Banana

The Big Pineapple &
the not so big Åsa

The Big Orange

The Big Mandarin
Så langt elsker vi Australia og campinglivet. Endelig har vi frihet til å reise akkurat hvor og akkurat når vi vil. Forøvrig har vi kjørt over og drept en slange. Hva skal man si...? Det var oss eller den.

Vi skal prøve å blogge litt oftere slik at vi kan ta med litt flere detaljer, men til nå har vi funnet lite gratis WiFi. Stay tuned!