4. januar 2012 skal Alexander og Åsa reise jorden rundt. Denne reisebloggen vil inneholde innlegg fra planleggingsfasen samt innlegg og bilder fra reisen.

fredag 25. mai 2012

Brasil

Hei igjen :)

Etter nok en 18 timers busstur var vi endelig i Sao Paulo, Brasil! Sao Paulo er den største byen i hele sør- amerika, så da var det godt at Iselin hadde kontakter her også som kunne gi oss noen tips. Vi ble boende i området Vila Madalena. Et koselig området med masse gatekunst og spennende butikker. Så etter en god føremiddagslur bar det av gårde på litt gatevandring. Ettersom vi har hørt ganske mange skumle historier om kriminaliteten i Brasil gikk vi med litt høye skuldre og med veskene tett inntil oss. Men bortsett fra en mann som så ut til å ha store problemer med seg selv, var det ganske så rolig. Om kvelden spiste vi tidenes verste pasta carbonara. Den slår alt! Til og med pizza i Nepal :P

Åsa i grafittigatene i
Sao Paulo

Bubble Trouble :)

Neste stopp var Paraty, et kjempe koselig sted med masse strender. Som nordmenn flest er Iselin av den enkle oppfatning at dersom man ikke kommer hjem brun, har man ikke vært på ferie. Derfor ble det noen timer på stranden (for mage ifølge Alexander og for få ifølge Iselin). De timene vi ikke var på stranden ble oftest brukt til gatevandring i gamlebyen. Den ene dagen som ikke ble benyttet på stranden tok vi turen til et fossefall hvor vi hadde hørt at det befant seg en naturlig vannsklie. Denne vannsklien var ca. 50 meter lang og overgikk alle forventninger. En middelaldrende mann (som forøvrig tafset på både Iselin og Åsa) var så vennlig at han viste oss hvordan vi skulle skli ned berget uten å dø. Det hele var kjempemoro :)

Den ene kvelden klarte Åsa å trumfe igjennom at vi skulle spise Paella. Denne tyrann handlingen fra Åsa's side ble heldigvis belønnet med et kjempegodt måltid, som til og med Alexander likte :) Kveldene ble som regel avrundet på vår faste strandbar som til vår store begeistring solgte billig øl. Siste kvelden før avreise klarte til og med Åsa og Alexander å forville seg bort på en lokal hiphop konsert. Her passet vi definitivt ikke inn, og vi gikk heller i seng. Neste dag var det nemlig avreise til den verdenskjente øya Ihla Grande.

Naturlig badebasseng ved

Iselin i farta!

De koselige gatene i
gamlebyen, Paraty

Ihla Grande ble dessverre en liten nedtur. Øya er egentlig en nydelig perle langs Brasils østkyst, men tre dager med øs pøs regn ødela dessverre de planene vi hadde om taning og bading på de vakre strendene. Derfor ble det heller tid til mye lesing og avslapping :)

Ihla Grande

Slik lå Iselin i tre dager. Heldigvis
hadde hun Hunger Games å
kose seg med :)
Neste stopp for de tre musketerer var Rio de Janeiro, hvor vi hadde tre overnattinger. Her var heldigvis været bedre, og Iselin fikk noen etterlengtede timer på strendene Copacabana og Ipanema. Dagen ble avrundet med deilig pizza på verdens beste/billigste restaurant i Santa Theresa distriktet som vi bodde i :) Den andre dagen i Rio var ikke hvilken som helst dag. Den andre dagen var nemlig Noregs nasjonaldag 17. mai :D Første delen av dagen ble benyttet til å se Jesus statuen som vokter over Rio by, hvor det forøvrig var en nydelig utsikt. Etterpå gikk turen til en restaurant hvor sjømannskirken, i samarbeid med norske bedrifter, hadde stelt i stand 17. mai feiring for nordmenn i Brasil. 17. mai feiringa var noe utradisjonell med ubegrensede mengder øl og tog i mørket, men vi koste oss masse :) Deretter bar det rett i seng, for neste morgen ventet fly til Lima, Peru :)

Copacabana

Superwoman på

Ipanema beach, hvor
vi tilbrakte store deler
av den første dagen

Etter noen timer på stranden
koste vi oss med

Sukkertoppen, sett fra
Flamengo beach

Klare for 17. mai feiring

17. mai er vi så glad i :)

Selvsagt var det også tog
i Rio :)

To norske jenter vi feiret
nasjonaldagen sammen med

Vi er for øyeblikket i Peru, men det får dere høre mer om i neste innlegg :)