4. januar 2012 skal Alexander og Åsa reise jorden rundt. Denne reisebloggen vil inneholde innlegg fra planleggingsfasen samt innlegg og bilder fra reisen.

tirsdag 12. juni 2012

Costa Rica

Hallo!

Vi har nå hatt vår siste dag i Costa Rica, og tenkte vi skulle fortelle dere hvordan vi har hatt det i det vesle og meget grønne landet i Mellom Amerika.

Vi ankom San Jose om ettermiddagen mandag 4. juni og la oss inn på et koselig lite hostell. Før ankomst slet turtelduene med motivasjonen og hadde absolutt ingenting planlagt da de ankom Costa Rica. Heldigvis møtte vi på det tyske venneparet Yannik og Rebecca den første kvelden. De var på vei sørvestover i deres leiebil og tilbød oss å sitte på. Lykkelige av å slippe å ta en avgjørelse angående destinasjon takket vi høflig ja. Yannik snakker forøvrig flytende spansk, noe vi har lært å utnytte til det fulle :) Neste morgen bar det derfor av gårde mot byen Puerto Jimanez, som ligger sør på Costa Ricas vestkyst. Kjøreturen var nokså lang. Costa Rica er et lite land, men veiene varierer fra de helt fantastisk fine til noe som knapt nok kan kalles vei i det hele tatt. Men frem kom vi, og la oss inn på en billig hotell ved strandkanten. Vi booket også en guidet tur til regnskogen neste dag.

Klare for roadtrip :)

Leser kart!

Åsa og Alex med Jaco
i bakgrunnen

Yannik og Rebecca

Stoppet for å bade :)

05:00 neste morgen var vi klare til å utforske jungelen nær Puerto Jimanez. Guiden vår plukket oss opp i sin firhjulstrekk og vi kjørte av gårde. Det tok ikke lang tid før vi så vår første apekatt. Apekatter har vi sett i fleng de siste fem månedene, MEN da vi fikk øye på «Sid» gikk vi helt bananas. Dovendyr er utrolig kule dyr. Vi kjørte rundt i ca fem timer og fikk se apekatter, dovendyr, dødelige frosker, krokodiller, skilpadder og utallige fuglearter. Guiden vår tok oss også med til et nydelig og øde fossefall hvor vi badet. Tilbake i Puerto Jimanez satte vi oss i vår egen bil med kurs mot stranden. Dagen ble avrundet med middag, øl og cocktails i hotellbaren.

Apekatt :)

SID!

Mange maur og Rebecca

Alex og Rebecca bader

Neste dag var det tid for avreise. Først måtte vi selvsagt stikke innom vårt faste bakeri for å spise frokost og kjøpe lunsj :) Deretter kjørte vi avgårde mot det vulkanske landskapet litt sør for hovedstaden San Jose. Først stoppet vi ved vulkanen Irazu, men her var det så kaldt at det var bare å komme seg videre. Etter en times tid ankom vi byen Torrialba hvor vi la oss inn på et fancypancy hostell. Etter middag tok vi turen innom en lokal karaokebar hvor det ble sunget for full hals, og de lokale alkoholikerne spanderte øl på oss. Deretter bar det i seng, ettersom Alexander, Yannik og Rebecca skulle rafte neste dag.

På ananasslang

Vulkanen Irazu

På karaokebar

Yannik synger sammen med
de lokale alkoholikerne

Tidlig neste morgen var vi klare for rafting. Yannik, en typisk B-person, måtte som vanlig slepes ut av sengen før vi kom oss avgårde. I vår raftejolle var det oss tre, et svensk kjærestepar, to venner fra US & A og vår meget dyktige guide. Raftingen var ikke like heftig som i Afrika (noe som kanskje var like greitt), men absolutt meget gøy. Alexander gleder seg allerede til Island, hvor han igjen skal kaste seg ut i den hvite elven sammen med Silje og Hans Øyvind :) Åsa tilbrakte dagen i Torrialba hvor hun spiste sushi og slappet av. Om kvelden møtte vi noen politimenn som forklarte oss hvor det var best å gå ut, og hvilke barer vi måtte unngå pga. narkotika og kriminalitet. Pussig nok var karaokebaren fra dagen før på listen av barer som vi måtte styre unna. Vi fulgte politiets råd og fant en koselig bar hvor de lokale danset salsa.

På byn

Hjelpsomme politimenn

Lørdag kom og vi reiste igjen avgårde, denne gang med fjellbygden Monteverde som mål. På veien stoppet vi for å hilse på Luis, en venn av Rebecca. Han var en veldig fin fyr og viste oss en plass hvor vi kunne se Tysklands første kamp i EM. Vel fremme i Monteverde traff vi tilfeldigvis på vår 17. mai venn Maria. Om kvelden gikk vi alle ut og spiste pizza og drakk øl :) Monteverde er forresten den verste byen i Costa Rica. Veldig turistpreget og her finnes alt for mange amerikanere.

Møtte vennen til Rebecca
Luis

EM

Gjensyn med 17. mai
komiteen

Søndag, siste hele dag i Costa Rica, og det var klart for Canopy. Canopy består av ulike aktiviteter som zip-lining, rappellering og en tarzan-swing. Dette var tidvis gøy, og tidvis helt forferdelig skummelt. Alexander var mye mer pysete enn han først trodde... Åsa var modig og hev seg ut i Tarzan-swingen, mens Alexander stod på sidelinjen og så på. Men det verste var da vi skulle zip-line en vaier som var en kilometer lang, og som på det høyeste var 200 meter over bakken. Vi overlevde heldigvis, og Åsa påstår at hun koste seg hele tiden. Om kvelden samme dag spiste vi vår siste middag sammen med Yannik og Rebecca, før vi tok noen avskjeds øl sammen med dem og Maria. Det var veldig koselig :)

Klare for zip-lining

Zip-lining i jungelen

Alex i farta

Random jente som zip-liner

Yannik

Avskjedspils

Tid for pakking

Nå sitter vi og venter på transporten som ska ta oss til flyplassen, hvor et ventende fly skal ta oss til New York. Her har Åsa planer om å tømme alle butikker for alle varer, mens Alexander har planer om å se EM. Costa Rica har overgått alle forventninger. Et nydelig land når det gjelder både natur og mennesker. Vi har kost oss masse sammen med våre nye tyske venner :) Forøvrig begynner det for alvor å gå opp for de reisende at det nærmer seg hjemreise, noe vi både gleder og gruer oss til.