4. januar 2012 skal Alexander og Åsa reise jorden rundt. Denne reisebloggen vil inneholde innlegg fra planleggingsfasen samt innlegg og bilder fra reisen.

lørdag 3. mars 2012

"Me love you longtime"

สวัสดี (Hei på Thai)

Nok en gang er vi i Thailand, og heldigvis har vi denne gang fått et litt bedre inntrykk :) Men vi er langt i fra overbevist (særlig Alexander). Thailand synes å være et nydelig land som er ødelagt av turisme. Den perfekte destinasjon dersom du skal på 2-3 ukers ferie og har mye penger å bruke. Ikke like perfekt for to stakkarslige backpackere på et stramt budsjett. Men men, her kommer i hvert fall et handlingsreferat fra den siste tiden. Og som du nedenunder kan lese lider vi ingen nød, og vi storkoser oss selv om Thailand så langt ikke kan måle seg med Kambodsja ;)

Tirsdag den 28. februar reiste vi fra Kambodsja med kurs for Bangkok. Bussen gikk tidlig om morgenen og hvis alt gikk etter planen ventet 10 timer på reisefot. Alt gikk som vanlig ikke helt etter planen. Det hele startet da begge de store bussene som gikk til Bangkok var fulle og vi måtte hoppe inn i en liten minibuss hvor vi måtte dele ett og et halvt sete. Bagasjen vår fikk ikke plass i minibussen og måtte følge en av de store bussene. Skeptiske, men for trøtte til å lage bråk satte vi oss inn i minibussen. Dette skulle senere vise seg å være en svært god avgjørelse. Vi ankom grensen mellom Kambodsja og Thailand i rute, og ble bedt om å vente til en ny buss skulle transportere oss videre til Bangkok. Plutselig begynte det å ankomme skadde mennesker til grensen og vi fikk høre at en av de to store bussene hadde vært ute for en ulykke. Ulykken kostet to menneskeliv og 50 stk ble skadd. Ulykken skapte også store forsinkelser slik at vi måtte vente fem timer på den nye bussen ved grensen. Det ble sent om kvelden, men vi kom oss heldigvis til Bangkok.

I Bangkok ventet vårt til nå styggeste hotellrom. Men det hadde sentral beliggenhet, air condition og frokost til tre kroner. Med andre ord; helt topp! Neste dag skulle vi ta toget sørover til Surat Thani og deretter båt over til Koh Phangan. Eller det var i hvert fall det vi trodde. Om morgenen dukket det opp en e-post hvor det stod at vår tog reservasjon ikke var i orden og det var ingen seter ledige til toget sørover. Deretter fulgte 40 hektiske minutter hvor vi skaffet en overnatting til i Bangkok og reserverte fly-, buss- og båt billett. Dette ble et litt dyrere alternativ, men det ville bringe oss til Koh Phangan på en tidsmessing kortere og mer behagelig måte :) Resten av dagen ble brukt til gatevandring, hårklipp og fotmassasje. Kroppen forfaller når man er ute på reis, så litt forebyggende arbeid må til :)

Klippe, klippe

Massasje, massasje

Neste dag tok vi et fly sørover med Asias svar på Ryanair, Air Asia. Deretter ventet en buss, noen timers venting og en båt før vi kunne sette våre ny masserte ben på Koh Phangan. Heldigvis møtte vi noen kjekke østerrikere slik at reisen/ventingen gikk mye raskere. Vel fremme på Koh Phangan hoppet vi rett i bassenget, og der ble vi til stengetid og vi ble kastet ut. Resten av tiden på Koh Phangan kan oppsummeres slik; kajakking, soling, bading, solnedganging, spising og motorsykkeling.

Alexander nyter et deilig glass
med champagnebrus i varmen :)

Åsa aka The Swinger

Alex på en av hans mange turer på
husken de siste dagene.

Vroooom!!

Solnedgang fra restauranten

Vi lånte noen flammepinner og laget
et show for de andre gjestene :)

Vi er fortsatt på Koh Phangan og her skal vi være de neste fire dagene. Den eneste forskjellen er at vi i morgen skal forflytte oss fra den rolige delen av øya over til den galne partydelen av øya. Her har vi en koselig liten bungalow som venter :)