4. januar 2012 skal Alexander og Åsa reise jorden rundt. Denne reisebloggen vil inneholde innlegg fra planleggingsfasen samt innlegg og bilder fra reisen.

tirsdag 13. mars 2012

Phi Phi time og livet med Live :)

Hei igjen, her kommer nok en oppdatering fra turtelduene som reiser rundt i den store verden :)

Forrige onsdag forlot vi Koh Phangan med kurs for den thailandske vestkyst. Første stopp var kystbyen Krabi-town. Vi ankom om kvelden og utforsket nattmarkedet før det bar i seng. Neste dag skulle vi ta båten ut til øya Koh Phi Phi.

Torsdag våknet vi til øs-pøs regnvær og vi måtte søke ly i en lokal nudelrestaurant, mens vi ventet på båten som skulle frakte oss til Phi Phi. Uværet viste også igjen på havet og de store bølgene bekymret Åsa. Alexander var i grunn bare glad han slapp å fly. Vi ankom Phi Phi og vandret gjennom de koselige, men overfylte gatene for å komme til hotellet vårt. På Phi Phi finnes ingen biler og man kan vandre gjennom sentrum på ti minutter. Om kvelden spiste vi verdens beste pizza fra et gatekjøkken nær hotellet. Vi planla også ved hjelp av et reisebyrå en båttur dagen etter.

Fredag morgen stod vi tidlig opp, klare til å utforske Vesle Phi Phi som ligger rett utenfor Koh Phi Phi. Dette skulle gjøres i en Longtailboat sammen med 15 andre turister. Blant disse 15 var det fire svært spesielle russere som likte å ta bilde av hverandre hele tiden. Og da menes HELE TIDEN! Gjerne i forskjellige antrekk og utfordrende stillinger. Foruten freakshowet russerne stelte i stand fikk vi på turen bade og snorkle i krystallklart vann, samt vi fikk se Maya Bay hvor filmen "The Beach" ble spilt inn. Vi fikk også mate apekatter på Monkey Beach, men det så egentlig ut som apekattene hadde fått nok mat allerede. Tilbake på hovedøya ble resten av dagen brukt til avslapping. Det er virkelig ikke mye man orker i denne varmen... Phi Phi er forøvrig den vakreste plassen vi har vert til nå. Helt utrolige omgivelser, med bratte klipper som stuper ned i det krystallklare vannet. Dessverre er det som alle andre steder i Thailand overfylt av partysvensker og andre irriterende turister.
Vårt første møte med klippene
rundt Koh Phi Phi

En bukt hvor vi badet i det
turkisblåe vannet.

Åsa er klar til å snorkle
Maya Bay

Vår transport

En ganske dreisen apekatt

Monkey Beach

Neste dag forlot vi Koh Phi Phi med kurs for Koh Lanta. Lanta er en større øy som ligger litt sør for Phi Phi. Her ventet Åsas studievenn Live og hennes to venner. Dette hadde vi gledet oss til lenge og det ble et svært koselig gjensyn. Dagen ble brukt til soling og bading, og ved solnedgang fikk Åsa og Live en romantisk massasje på stranden. Om kvelden spiste vi thaimat og benyttet oss av Happy Hour til langt på natt. Det var kjekt å snakke norsk til noen andre enn oss selv. Det var få rom ledige på hotellet og vi måtte overnatte i bambushytter midt i jungelen.

Åsa sammen med vår
muslimske sjåfør

Bungalowen vår, som ikke falt
helt i smak hos Åsa :)

En stk svett nordmann i den
utrolig varme bungalowen

Søndag morgen våknet vi opp til lyden av to digre øgler som sloss på badet vårt. Dette førte til at vi oppgraderte rommet vårt til en bungalow i mur. Søndag var det også tid for å utforske Lanta. Dette skulle selvsagt igjen gjøres med scooter. Vi freste rundt i uendelige kilometer i timen og stoppet ikke før vi var ved veiens ende (bokstavelig talt). Her spiste vi is og drakk brus. Deretter gikk turen videre til den største "byen" på Lanta og Åsa så en død slange på veien. Det syns hun ikke noe særlig om, men en død slange er en mindre levende... I byen shoppet Åsa og Live i timesvis til Alexanders store fortvilelse. Her ble det anskaffet nye solbriller og sandaler til alle mann. Tilbake på hotellet oppdaget Alexander at isen han spiste tidligere ikke var så god som først antatt. Dette førte til noen timers dovisit med oppkast og diaré. Dette hører med når man er på reis :) Åsa var ikke særlig bekymret og forlot den stakkars Alexander for å gå på fest. Hun koste seg med Live, Astrid og Silje helt til klokken var to om natta. Noen engelske gutter sjekket hun også opp.

Den alltid like blide
LIVE :)

Eksosrypene!

Live fant noe hun likte ekstra godt på
shopping runden vår; nemlig
gule solbriller :P

Lives venner Astrid og Silje. Silje
er forøvrig en celeb.

Live poserer på stranden

Åsa fri og frank, endelig
uten Alex

I dag (mandag) sa vi adjø til Live, Astrid og Silje som tok turen over til Phi Phi. Resten av dagen har vi ikke gjort noe som helst, så jeg tror vi kan begynne å runde av her :) I morgen bærer det av gårde til Malaysia og Penang, ettersom vi ikke har visum i Thailand lengre.

Thailand har vist seg å være noe skuffende. Et land med veldig vakre omgivelser som er okkupert av turister.  Koh Phi Phi var et høydepunkt og bør oppleves en gang i livet. Lokalbefolkningen snakker knapt et ord engelsk, noe som er litt irriterende i lengden. Vi kommer trolig ikke tilbake hit med det første. Terningkast tre.

Snakkes i Malaysia!!

1. Løye at russerane e like uansett kor dei. Merethe har sett ganske mange "russian pose" på stranda i Dubai for å sei d sånn ;)
    Måtte smila litt for meg sjøl at d faktisk e ein mindre levande slange nå... Good!
    Ser ut så såke fremdeles har d fint=)

Eg har forresten booka rom i BA nå :D

2. Hehe! :) Russerane va heil like i Egypt! Posserte på strando med ulike skrevande stillingar, kler ein mix 80-tall's/badtaste og selfølgelig rein vodtka til frokost, middag og kvelds! Love it!

Såg jo dritfint ut! :) Kjekt å treffa kjentsfolk, og ikkje minst til og med ein kjendis! Hehe
    Klem

3. åååå... ta med ein sånn apekatt heim t meg, den va søte :)

4. Ser ut som dåken har det kjempeflott :-) Eg har egentlig kommentert dei fleste innlegga dåkas, men det funka ikkje alltid heilt på i-paden... Eg har forresten vore i kontakt med Alicia som bur i Sydney - bondi beach :-) Tenkte det hadde vore kjekt å treffa nåken lokale "kjente" der nede :-) Hun kunne treffe dere tirsdag 20., torsdag 22. eller fredag 23. Sender deg nr og mer detaljer på facebook :-) Var det 20. dere kommer til Australia? Kosa dåken videre!!! Australia next nå!!! Skulle ønska eg og var med!!!! Klem