4. januar 2012 skal Alexander og Åsa reise jorden rundt. Denne reisebloggen vil inneholde innlegg fra planleggingsfasen samt innlegg og bilder fra reisen.

torsdag 2. februar 2012

Agra, Orchha og Varanasi

Hei folkens, her kommer nok en oppdatering fra India. De siste dagene har vi forflyttet oss med tog fra Jaipur, via Agra og Orchha, til Varanasi.

Vi ankom Agra rundt 12 tiden, og det første som møtte oss var en mann som gjorde nummer to rett ved jernbaneskinnene. Etter en kort rickshaw tur ankom vi hotellet som nektet å gi oss toalettpapir og håndkler uansett hvor mange ganger det ble etterspurt. Deretter besøkte vi Amber Fort, som var et imponerende byggverk. Dessverre ligger det i samme by som Taj Mahal og kommer derfor i skyggen av kanskje verdens mest spektakulære byggverk. Taj Mahal var som ventet stappfult av turister, men det som overasket oss var at ALLE turistene var indiske. Heldigvis hadde vi investert i dyre billetter og slapp derfor unna de milevis lange køene. Alexander så såpass rar ut at noen indere spurte om de ikke kunne få ta bilde sammen med han. Det var en særdeles kul opplevelse. Ellers forekommer det veldig mye snikfotografering av det rare vesen oss hvite visstnok er. Taj Mahal var så fantastik som vi hadde ventet det. Om kvelden gikk vi på kino og så en indisk storfilm, kalt Agneepath. Denne filmen hadde ikke undertekst, men ble allikevel ganske underholdende.

Oss sammen med våre medreisende (minus fotograf: Kal)
på toget mellom Jaipur og Agra

Klare for å vandre gjennom gatene i Agra.
Åsa er redd for at jeg skal komme bort fra henne :)

Taj Mahal

Taj Mahal. Like nydelig som ventet.

Vi er ganske hvite og rare, ja

Klar for indisk kino :)
Dagen etter reiste vi videre til en liten bygd som het Orchha. Her overnattet vi i luksustelt, noe som inneholder senger, toalett, dusj og air condition. Ikke at vi trenger noen som helst form for avkjøling ettersom de nordlige delene av India er ganske kjølige på denne tiden av året. I Orchha såg vi nok en bygning/palass (begynner å bli ganske lei byggverk nå). Om kvelden deltok vi på en hinduistisk seremoni. Seremonien var ganske creepy i grunn... Ellers ble tiden i Orchha benyttet til å vandre rundt i de rolige gatene. Dette var ganske deilig etter å ha vært i de kaotiske gatene i Delhi og Jaipur. Vi åt middag på en resturant hvor de måtte pakke ølflaskene inn i avispapir, ettersom de egentlig ikke hadde lov til å servere alkohol. Senere den kvelden danset vi i gatene til lokalbefolkningens store forskrekkelse. Orchha er vår favorittby i India så langt.

Nok en bygning

Henge dritas. Øl-en er selvsagt tildekket ;)

Lunch i Orchha
Neste by på agendaen var den hellige byen Varanasi. Her kommer mange hinduer for å dø. De blir da brent på bålet og asken spredt utover den hellige elva Ganges som går gjennom byen. Hotellet vårt i Varanasi var av en litt annen standard enn de andre hotellene vi har bodd på i India. Rommene så mer ut som fengselsceller. Dette fikk Åsa skikkelig prøve ut når Alexander bestemte seg for å låse henne inne i ett par timer, slik at han kunne slappe av i baren med de andre på gruppa. Etter dette "uhellet" har Åsa's kallenavn blitt Natascha (Kalt opp etter Natascha Kampusch) ;) Varanasi er forøvrig den skitneste byen til nå, og her forekommer lukter som vi ikke klarer og ikke vil identifisere.

Det er veldig mange kyr i Varanasi,
det forklarer forhåpentligvis all dritten :P

Kyr og mennesker som henger ved Ganges.

Åsa får glittertatovering av en 8 år gammel jente. (Alexander fikk også).

I Ganges kan du se både døde dyr og mennesker. Her en død ku.

Det koselige rommet hvor Åsa var
låst inne i 2 timer. Snill kjæreste :)
Vi var på to båtturer på Ganges, en ved solnedgang og en ved soloppgang. På båtturen ved solnedgang så vi brenning av lik. Vi så også en sermoni som blir holdt daglig på kaien (lang og kald seremoni). Ved soloppgangen (som Åsa IKKE deltok på) såg vi nok en slange. Tallet er nå 7.
Åsa i solnedgangen

Likbrenning ved The Ever Burning Place

Mann som gjør religiøse ting :)

Mye liv ved Ganges. Her ser du hinduer som tar
et morgenbad.
Soloppgang ved Ganges

Kaldt i India :)
Dette blir det siste innlegget fra India, ettersom vi nå reiser videre til Nepal. India er akkurat like skittent, illeluktende og kaotisk som forventet. Men vi har absolutt hatt en fin tid her. Personlig tror jeg det er lurt å ta India i små doser, så en uke er nok plenty for denne gang. Indere er rare vesener, og det virker som vi har forlatt planet Jorden og kommet til en helt annen klode. Foreldre bør ikke reise hit :)

Forøvrig står alt bra til med oss og våre mager. Neste stopp er Lumbini og Nepal :)