4. januar 2012 skal Alexander og Åsa reise jorden rundt. Denne reisebloggen vil inneholde innlegg fra planleggingsfasen samt innlegg og bilder fra reisen.

tirsdag 7. februar 2012

Nepal

Hei igjen :)

Etter 9 dager i India har vi nå hatt en uke i Nepal, og vi stortrives her også. Har egentlig begynt å få en mistanke om at vi kan stortrives hvor som helst :)

Etter en laaaaang busstur fra Varanasi ankom vi Lumbini i Nepal den 31. januar. Lumbini er kjent for å være Buddha's fødested, og utenom det er det ikke særlig mer å se i den vesle bygda Lumbini. Vi tilbragte også bare en natt her.

Mange bønner hang mellom trærne
ved Buddhas fødested

Åsa i lotus

Munker sitter under treet hvor
Buddha skal ha sittet for
mange år siden
Deretter gikk reisen videre til området Chitwan, og vi overnattet nær en liten landsby som jeg ikke husker navnet på :) Den første kvelden fikk vi muligheten til å besøke landsbyen og dens beboere (som vi så passende navngav The Village People). De var svært koselige. Vi så forøvrig slange nummer 8 på vei bort til landsbyen. Hotellet vårt lå også bare 5 minutter fra Chitwan nasjonalpark, hvor elefanter, neshorn, krokodiller og tigere kan spottes om man er heldig. Vi var ikke heldige... Vi red på elefanter gjennom nasjonalparken, men de eneste vi fikk se var noen stusslige hjortedyr. Resten av tiden  i Chitwan gikk til sykling, badminton og bålkos.

På vegen til Chitwan stoppet vi
og koste oss med sukkerrør

Landsbyen nær hotellet vårt
i Chitwan

Søte Village People

Elefanttur

Fjellbyen Pokhara var vårt neste mål. Pokhara ligger ved foten av Annapurna regionen som er et utspring fra Himalaya. Høyeste fjell i regionen er Annapurna 1 som strekker seg rett over 8000 meter over havet. Dessverre var det noe overskyet så vi fikk ikke se alle de høye toppene mens vi var her, men noen fikk vi se :) Den ene dagen sto vi opp klokken halv 5 og reiste opp til en fjelltopp (med bil) hvor vi skulle se soloppgangen. Det var iskaldt og vi måtte vente lenge, men det ble til slutt verdt det. Denne tidlige morgen var det også noenlunde fint vær slik at vi fikk se noen av de spektakulære fjellene som omringer Pokhara. Etter soloppgangen spaserte vi ned igjen til sentrum. Pokhara er en by hvor vi finner veldig mange turister, og ENDELIG vestlig mat. Aldri før har Pizza Margherita smakt så godt :) For utenom spising ble kveldene brukt til biljardturnering og øldrikking på hotelltaket.

Vårt første møte med hvit dekte fjell

Oss etter å ha sitt soloppgangen ved
Annapurna regionen

Flink
Etter 5 timers kjøretur ankom vi siste destinasjon på den arrangerte turen våres, nemlig Katmandu. Katmandu er en storby med 2,6 millioner registrerte innbyggere, og veldig mange uregistrerte. I skrivende stund har vi ikke fått tid til å utforsket Katmandu noe særlig. I går (den 5. februar) hadde vi avslutningsmiddag sammen med gruppa vår som vi har blitt veldig glad i :) I dag reiser de fleste hjem igjen til sine hjemland. Planen fremover er å tilbringe noen dager til i Katmandu før vi reiser nordøstover mot Himalaya og Everest, hvor vi forhåpentligvis får gått litt fjellturer. Vi flyr ut fra Katmandu mandag om en uke.

Apetempelet

Alex med Katmandu i bakgrunnen

Das ist sexy, ja

Snakkes :)

To our travel companions for the past two weeks:

Thanks for a great trip and a really nice experience. Hope to see you all again sometime, and you're all very welcome to visit us in Norway :) Good luck with everything.

Auf Wiedersehen,
Au revoir,
and Good bye.

Love Alex & Åsa

1. Hei! :) Så kjekt med nytt innlegg! Dei komme jo på rekka og rad ;) Hehe.. Ser ut så dåke kose dåke og har det fint! Her går det i skule og trening, men nå har me bestilt oss tur til Egypt 3. mars :) Så me har litt å gleda oss til! God tur videre :) Skal prøva å vær litt meir aktive på skype, så kanskje me kan snakkast der!
    Kos <3

2. Litt annerledes å ver i Nepal enn hima ja... Veldig kjekt å sjå bilder=)
    Fortsett med jevnlige innlegg, I like=) Eller ska eg sei me gusta ;)
    Spansk komme t å gå rett vest... Itte 5 min på første forelesning følte eg eg låg 5 hakk bak allerede:/ Aiai, ikkje bra. Blir litt smålesing kvar dag får prøva på.
    Ellers alt bra her=) Sauda atter ein gong på søndag, nåke så va superduperfantastisk!! Snøa,men va konge føre! Masse laussnø så eg fekk prøva meg me litt telemarksvingar uten å ver for redd;) (e jo litt pysete egentlig)
    Ha d fint så lenge!
    Hasta la vista! (på gjensyn)