4. januar 2012 skal Alexander og Åsa reise jorden rundt. Denne reisebloggen vil inneholde innlegg fra planleggingsfasen samt innlegg og bilder fra reisen.

mandag 20. februar 2012

Three nights in Bangkok- and the world is Not our oyster

Hei alle fans! Her kommer en etterlengtet oppdatering fra Sørøst Asia :)

Etter en deilig tre timers flytur fra Katmandu med mye rødvin og lammecarrè, ankom vi Bangkok i 8 tiden om kvelden den 13. februar i det herrens år 2012. Vi tok en taxi fra flyplassen til vårt forhåndsbestilte hostell. Dette var et alt for dyrt hostell i business- området i Bangkok som reisebyrået vårt hadde booket for over et halvt år siden. Da vi skulle sjekke inn fikk vi gode nyheter, 10 manns rommet var fullt så vi ble oppgradert  til et privat dobbeltrom. Sweet! Dette var vel også det beste som skjedde på de dagene vi var i Bangkok.
Rommet vårt på hostellet. Hvor vi
tilbrakte litt for mange timer. Kjedelig!

Neste morgen våknet Åsa klar for sightseeing. Stakkars Alexander som hadde brygget på en forkjølelse siden Nepal var ikke bedre i dag. Men Åsa skulle til den berømte Khao San road som hun hadde svake minner av fra sist hun var i Thailand. Vi prøvde først å gå til båt-stasjonen, selv om resepsjonisten lo av oss da vi spurte han hvor langt det var. Men etter 30 minutters gange i feil retning pga. litt misforståelse med kartet og ingen som snakket engelsk gav vi opp og hoppet i en taxi. Khao San road var fylt med alt for brune skandinavere, selgere, boder, barer og restauranter. Alexander som hadde ødelagt det andre paret med solbriller siden vi reiste kjøpte seg et par nye etter en kort men effektiv prute prosess. Vi tok båten tilbake til båt-stasjonen nærmest hostellet og klarte denne gangen og finne tilbake helt fint. Alexander var nå gjennomvåt på grunn av det høye temperaturen både i og utenfor kroppen hans. Det var fra nå av Åsa gikk inn i rollen som Alexanders sykepleier/ personlige tjener (Jippi!). Åsa fant frem medisinskrinet og resten av kvelden gikk med til å måle feber og gi tabletter til stakkars Alexander.

Alexander midt i Khao San road.

Vi nøyde oss med å se turistattraksjonene fra båten denne gangen.

Dagen etter var Alexander bare verre. Åsa som nå hadde kjedet seg på det lille hotellrommet litt for lenge var klar for ut på tur. Iallefall til Starbucks rett borte i gata. Alexander fikk i seg to nye tabletter og så bar det av gårde. Etter en varm kakao begynte Alexander å se stjerner og måtte tilbake på hostellet. Åsa derimot hadde mye på agendaen. Hun skulle på apoteket, supermarkedet, i banken og sjekke bussbilletter. Heldigvis etter et par effektive timer var det meste unnagjort og det eneste som gjenstod var for Alexander å bli frisk!
Uendelig mange ganger målte vi feberen til stakkars Alexander
som til slutt fikk sår under tunga pga all målingen.

Torsdag morgen ringte alarmen kl.6 og vi måtte stå opp tidlig for å komme oss til bussstasjonen. Heldigvis var Alexander mye bedre i dag. Feberen var borte og han hadde sovet hele natten :) Vi var på bussstasjonen kl.8. Busssen vår til Kambodsja gikk ikke før 9.30 så det ble god tid til frokost. Åsa kjøpte ris med noe grønt oppå som hun trodde var bønner eller paprika. Dette fant hun fort ut at var grønn chili. En skje og munnen brant! Så det ble en lett frokost. Bussturen til grensen tok fire timer. Grensen tok to timer. Og turen videre til Siem Riep tok tre timer. Så vi ankom hotellet vårt (m/basseng) i 8 tiden om kvelden.

For tiden farter vi rundt i Kambodsja uten mål og mening ;)