4. januar 2012 skal Alexander og Åsa reise jorden rundt. Denne reisebloggen vil inneholde innlegg fra planleggingsfasen samt innlegg og bilder fra reisen.

søndag 12. februar 2012

WE ♥ NEPAL

I dag er siste dagen i Nepal, for allerede i morgen er det avreise til Thailand. Vi har nå vært to veker i kalde Nepal, så skal bli godt med varme nå. Den siste uken har det bare vært oss to på tur. Vi har sagt hadet til alle på gruppa vår, noe som var overraskende trist. Heldigvis reiste alle på forskjellige tidspunkter så Åsa klarte akkurat å holde tårene tilbake.

Følgende har funnet sted den siste uken:

Mandag 6. februar var den siste offisielle dagen av GAP turen, og vi måtte finne oss et sted og overnatte for første gang på turen. Det gikk kjempefint. Vi fant et billig hotell til 46 kr natten, bare et stenkast fra det forrige hotellet. Hotellet var av en kvalitet som absolutt tilsvarte prisen. Vi hadde strøm mellom klokken 12 og 5 om natten. Trådløst Internett var det lite av, så Åsa fikk låne PC'en og kontoret til hotell manageren. Personalet var veldig hjelpsomme, men har ikke lært seg å banke på før man entrer et rom. Dette fikk Alexander erfare da han kom ut i fra dusjen... Noen av gruppen var fortsatt i Katmandu, så vi gikk alle ut og spiste sammen om kvelden.

Durbar Squere i Katmandu

Åsa holder opp foten hvor vår reisegruppe
ble foreviget. Denne henger nå
på en restaurant i Katmandu :)

Tirsdag var det klart for Everest Flight, som vi booket dagen før. På denne flyvningen skal man egentlig kunne se Mt. Everest, men så heldige var dessverre ikke vi. Det var selvsagt en sky som akkurat dekket toppen. Men turen var verdt pengene allikevel. Himalaya er veldig imponerende. Resten av dagen ble brukt til å finne et reisebyrå som kunne hjelpe oss med buss til- og hotell i Nagarkot. Etter tre forskjellige reisebyråer fant vi endelig ett som gav oss rett pris i følge Lonely Planet. Nagarkot er en bitte liten fjelllandsby, 2000 meter over havet, ved foten av Langtangdelen av Himalaya.

Skeptisk Alexander på vei
inn i en liten blikkboks

Gauri Shankar til venstre (7134 meter)
Melungtse til høyre (7181 meter)
Bildet er forøvrig tatt av Alex ut fra
flyets cockpit

Bak dette skydekke finnes verdens
høyeste fjell. Dette ble vi fortalt
av vår flyvertinne :)
Onsdag reiste vi til den bitte lille fjelllandsbyen. Og ja, den var bitte liten. Denne dagen hvor vi måtte vandre rundt i timesvis for å finne bussen var også selvsagt den første dagen siden vi ankom Asia at det regnet. Regn type pøs. Regnklær kom godt med, og vel fremme i Nagarkot fikk vi tørket våre våte klær og kropper.

Finnes ikke dårlig vær,
bare dårlig klær.
Yeah right...
Torsdag morgen klokken 6 ringte vekkerklokken og vi var klare til å se de spektakulære fjellene i soloppgang. Men den gang ei. Overskyet nokk en gang, og vi så ikke en dritt. Det eneste spennende som skjedde denne dagen var at vi traff en kjemperar italiener. Han traff vi på vår fire timer lange fjelltur opp til et utsikttårn på 2200 meter. Spreke er vi :) Tilbake på høyfjellshotellet trøstespiste vi hver vår biff.
Alexander i Nagarkots ene gate

"Friends Place" hvor vi tok en pust
i bakken på fjellturen vår :)
Åsa koser seg i solen som tittet frem
mot slutten av dagen :)
Fredag og siste dag i Nagarkot våknet vi opp til solskinn og nesten skyfri himmel. Endelig! Soloppgangen ved Langtangregionen var absolutt verdt ventetiden. Hvitdekte topper på mellom 6000 og 8000 meter kunne sees bare noen kilometer unna. Også Mt. Everest kunne sees som en liten prikk, ble det sagt ;) Etter endt soloppgang ventet den verste bussturen så langt (i følge Alexander). På grunn av en bilulykke måtte vi ta en omveg hvor trafikken gikk veldig sent. Dette resulterte i en times forsinkelse, og stor irritasjon hos Alexander. Det kan også nevnes at bussturen normalt bare tar 2 timer, mens vi altså måtte lide oss gjennom 3... :P Tilbake i Katmandu gikk vi til vårt nye hotell hvor vi allerede hadde klart å prute ned prisen til 40 kr natten.

Soloppgang i Himalaya

Utsikten fra hotellet

Fjell på ca 7000 meter

Lørdag ble brukt til å vandre rundt i Katmandu's gater på leting etter pub som viste Manchester United vs. Liverpool. Det hele så ganske mørkt ut før vi kom i kontakt med noen lokale gutter som også skulle se fotballkamp. De snille guttene tok oss med til en bra pub hvor stemningen var meget høy. Vi var forøvrig de eneste hvite der, og det resulterte i mange rare blikk. Resultatet av kampen kunne vært bedre, men alt i alt en kjempe opplevelse.
Alexander sjonglerer

På fotballpub i Katmandu
I dag (søndag) våknet Åsa opp sint og sulten. Grunnet dårlig resultat i fotballkampen kvelden før måtte hun gå til sengs uten middag. Dette førte til våte drømmer om koldtbord hos onkel Ståle :) Derfor bar det rett av sted til vårt faste frokoststed, etterfulgt av en tur på vårt faste bakeri. Vi hadde mye å feire denne dagen, ettersom det både var morsdag og Thomas sin bursdag :D Senere på hotelltaket fant vi ut at vi hadde brukt alt for lite penger i Nepal, så nå skal vi avgårde på Pizza Hut og feire enda litt mer. Valentines Day er jo tross alt bare noen dager unna...
Feirer morsdag og lillebrors bursdag :)

I morgen bærer det av sted til Bangkok og Thailand. Endelig skal vi få vasket Åsa's skitne vinterklær som hun har brukt i tre uker uten vask ;) I Thailand og omegn har vi fem uker og ingen planer. Lurer på hvordan det skal gå...